Dry needling

Wat is Dry Needling?

Dry Needling is een vrij nieuwe fysiotherapeutische behandelmethode. Door middel van een dunne, steriele naald worden pijnpunten in spieren aangeprikt. Deze triggerpoints zijn kleine verkrampte plekjes, die naast lokale drukpijn vaak ook uitstralende pijn veroorzaken. Ook zorgen ze voor een langdurige verhoogde spierspanning, verkorting van de aangedane spier en krachtverlies.

Door het lokaliseren en gericht aanprikken van de aanwezige triggerpoints worden deze gedeactiveerd. Hierdoor raken de pijnlijke, verkrampte spieren snel en langdurig ontspannen. Hierna nemen de pijnklachten af , is de functie verbeterd en kan er beter bewogen worden.

De behandeling, het inbrengen van de naald, is meestal niet echt pijnlijk. Bij het aanprikken van een triggerpoint wordt doorgaans een diep, zwaar gevoel waargenomen, soms vergezeld van een soort elektrische schokjes in de spier, die voelbaar en vaak ook zichtbaar zijn. Na de behandeling kan er enige tijd sprake zijn van een zwaar, vermoeid gevoel in het behandelde lichaamsdeel.

Hoe ontstaan Triggerpoints?

• Acuut; bijvoorbeeld door een verkeerde beweging of blessure.
  • Chronisch; bijvoorbeeld door een langdurig verkeerde houding.
  • Langdurige overbelasting van bijvoorbeeld arm, schouder en/of nek, zoals bij PC werken.
  • Overbelasting bij sport.
  • Verkramping van spieren zoals bij een meniscusletsel of een hernia.
  • Langdurige inaktiviteit van spieren bijvoorbeeld door gips of een sling.
  • Psychische spanning door stress of een depressie.
  • Voetafwijkingen of een beenlengteverschil.
  • Langer bestaande oververmoeidheid.
  • Het verkeerd of te lang dragen van een rugzak of tas.

Waar komt de naam “Dry Needling” vandaan?

Dit is een Engelse term voor het inbrengen van een naald, zonder vloeistof in te spuiten;

Kosten

Dry needling valt onder de reguliere Fysiotherapie. Indien U aanvullend verzekerd bent, wordt de behandeling, binnen Uw budget, volledig vergoed.

Benieuwd of u baat kunt hebben bij Dry Needling?

Hoe ziet de dry-needling behandeling eruit?

Eerst wordt, door middel van een intake gesprek en een aanvullend onderzoek, de klacht geanalyseerd. Bovendien wordt gecheckt of er  medische redenen zijn waarom u geen Dry Needling mag ondergaan. Bij zwangerschap wordt Dry Needling ook niet toegepast. Vervolgens worden de spieren die mogelijk de pijn veroorzaken verder onderzocht. Specifiek wordt in de betreffende spieren gezocht naar bovengenoemde triggerpoints, die voelbaar zijn als kleine, drukpijnlijke verhardingen in gespannen spierstrengen. Meestal worden meerdere punten, in meerdere spieren aangeprikt.

Onze Dry Needling therapeuten:

Karin

Hidding